Alla inlägg den 19 november 2009

Av Ricardo E - 19 november 2009 14:11

•Buddhism grundades av en indisk prins vid namn Siddharta Gautama på 500 – talet f kr

•Buddha betyder den UPPLYSTE.

•Buddha växte upp som hindu och betraktade sig som hindu i hela sitt liv

•Först långt efter hans död utvecklades hans lära till en ny, självständig religion

•Enligt Buddha finns det inga gudar som kan hjälpa och frälsa människan.

•Buddismen har omkring mellan 350 - 500 miljoner anhängare framförallt i Asien. •Två huvudinriktningar, Lilla och Stora vagnen

•En rad mindre inriktningar som den buddhismen som utövas i Tibet

•I Sverige finns ca 15.000 buddhister

•Återfödelse

•Ingen GUD/Gudar

•Inget Kast system

•Alla människor lika mycket värda

•Har ingen trosbekännelse

•Visdom och medkänsla

•Målet är att uppnå nirvana – slippa återfödas.


Buddhismen två grenar

•Två stora inriktningar

Sydbuddhism – Hinayana och Theravada – Lilla vagnen,

Laos, Burma, Vietnam,Kambodja, Sri Lanka och Thailand.

•Endast munkar och nunnor kan nå nirvana

•Munkar har strängare regler

•De håller sig till den ”sanna” ”gamla” läran och försöker leva efter den.


Nordbuddhism – Mahayana – Stora vagnen, Kina, Japan, Korea, Nepal och Tibet.

•Ryms många människor

•Alla människor kan nå nirvana

•Spridd i nordöstra Asien

•Buddhas lära har blandas upp med mystiska riter och legender från de gamla religionerna i dessa länder

•Buddha ses ofta som en GUD

•Människorna offrar till honom

•Nirvana ett lyckligt paradis

•Astrologi och tron på onda och goda andar viktigt.


Buddhismen grundtankar

•De fyra ädla sanningarna

1. Sanningen om lidandet

•Livets verkliga mening finns inte i ägodelar och kan inte köpas för pengar.
I grund och botten är hela vårt liv ett lidande eller otillfreds-ställelse.

2. Sanningen om lidandets orsak

•Orsaken till lidandet är livstörsten

•Jagandet efter mer leder aldrig till bestående glädje och harmoni. Det är jaget som gör att vi föds om och om igen och det är törsten efter liv som är den egentliga orsaken till lidandet.

3. Sanningen om hur lidandet kan upphöra

•Enda sättet att få slut på lidandet och den tröstlösa raden av nya liv är att släcka livstörsten.

•Människan kan släcka sin livstörst genom att överge sina begär, tömma sig på dem, frigöra sig från dem och se till att de förlorar all förmåga att börja växa på nytt. När livstörsten är borta har människan nått målet. Då är hon fri. •Då är återfödelsernas kedja bruten

4. Sanningen om vägen som upphäver lidandet

•Den fjärde sanningen visar den buddhistiska etiken

•Den talar om hur man bör leva på rätt sätt.

•Den rätta vägen, säger Buddha, är medelvägen

•Han gav den namnet den åttafaldiga vägen:

 

den åttafaldiga vägen:

•Rätt förståelse – Kunskap om de fyra sanningarna

•Rätt tanke – Osjälvisk, allkärlek och medlidande

•Rätt tal – inget förtal, ingen lögn, inga tomma ord, inget tomt prat

•Rätt handling – inte döda, stjäla, leva okyskt, ljuga, dricka alkohol

•Rätt Levnadssätt – leva rent, avstå från handel med vapen, människor, slaktdjur, sprit , droger och gifter

•Rätt strävan – utveckla det goda, bekämpa det onda

•Rätt uppmärksamhet – i varje ögonblick, med öppna och rena sinnen

•Rätt koncentration - meditation


•de tre tillflykterna

•Jag tar min tillflykt till Buddha
Jag tar min tillflykt till Dhamma
Jag tar min tillflykt till Sangha •För andra gången; jag tar min tillflykt till Buddha
För andra gången; jag tar min tillflykt till Dhamma
För andra gången; jag tar min tillflykt till Sangha •För tredje gången; jag tar min tillflykt till Buddha
För tredje gången; jag tar min tillflykt till Dhamma
För tredje gången; jag tar min tillflykt till Sangha

•Buddha - Den Upplyste
•Dhamma - Lagen om befrielsen som bringats i dagen, förverkligats och förkunnats av honom
Sanga - Församlingen av efterföljare som lever med dhamma


•läran om nirvana.

Vad är nirvana

•att vara fri från allt som binder

•att vara fri från alla begär

•att vara fri från allt hat

•att vara fri från all okunnighet

•att vara fri från återfödelsen kretslopp


Hur uppnår man nirvana?

Studera de fyra sanningarna

Följa de fem budorden:

•Inte döda

•Inte stjäla

•Inte leva sexuellt lösaktigt

•Inte ljuga

•Inte använda berusningsmedel

Genom att följa budorden förbättrar man sin KARMA och kan därigenom skaffa sig en god återfödelse

Följa den åttafaldiga vägen

  

Presentation

Omröstning

Andreas Norlén blev omvald till talman i riksdagen. Han ska leda riksdagens arbete. Vilket parti representerar han?
 Moderaterna
 Socialdemokraterna
 Sverigedemokraterna

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards