Direktlänk till inlägg 29 oktober 2010

Tema yrkesliv

Av Ricardo E - 29 oktober 2010 09:16


Vad är viktigt på en arbetsplats?


Rangordna förslagen. Skriv 1 vid det du tycker är viktigast på en arbetsplats, 2

vid det som är näst viktigast och så vidare. Skriv gärna egna förslag!


□ hög lön

□ eget ansvar

□ bra arbetsmiljö

□ nära till hemmet

□ trevliga arbetskamrater

□ bra chef

□ heltid

□ bra arbetstider

□ utbildning på arbetet


Du är chef! Vem väljer du?


Du äger ett litet företag. På fabriken tillverkar ni bildelar. Fabriken går

bra och nu behöver du anställa en person. Vem väljer du?


Arne har vikarierat på fabriken många gånger. Han är trevlig och

arbetar bra. Alla tycker om honom. Tidigare arbetade Arne i en affär. När

du ringer och frågar hans förra arbetsgivare säger han att Arne ofta var

hemma med sjuka barn.


Bosse har du aldrig träffat men han har fina betyg från en annan

fabrik. På den fabriken tillverkade de också bildelar. Han arbetade där i

15 år innan den fabriken lades ner. Han har varit arbetslös i tre månader.


Lars är din bästa kompis. Lars son Carl har precis slutat skolan. Han gick

teknisk linje på gymnasiet. Carl vill gärna arbeta på din fabrik. Han har

ingen erfarenhet av fabriksarbete.


Dennis har vikarierat på arbetsplatsen i två månader och han jobbar

bra. Dennis arbetar helst ensam. Han är tyst, blyg och har svårt att få

kontakt med de andra.


Erik praktiserade hos er två veckor förra året. Han gjorde praktik som

vaktmästare, men har aldrig arbetat med maskinerna i fabriken. Han var

trevlig, duktig och lärde sig snabbt.

 
 
Ingen bild

Johanna och Filippa

29 oktober 2010 09:49

Jobbskugga intervju:

• Vad tycker du om ditt jobb? Varför? Fördelar, nackdelar!
- Jag älskar det! Några fördelar är att jag får göra exakt det jag vill. Man kan bli sjuk och smittas, det är nackdelen.
• Hur kommer det sig att du valde just detta jobb?
- Jag var ganska ung när jag började, jag har alltid älskat barn.
• Hur länge har du haft du ditt jobb?
- 37 år.
• Hur gick det till när du fick detta jobb? Sökte du, erbjuden?
- Sökte, det var då i mitt land. Jag kommer ifrån Ungern. Jag har bott i Sverige sen 87.
• Vad har du för position?
- Förskolelärare.
• Vilken utbildning ska man ha för att kunna jobba på ditt jobb?
- Jag började när jag var 16 år, utan utbildning. Jag började utbilda mig under tiden jag arbetade. Jag har gått barn skötar utbildning, sen så bygger man på med andra utbildningar.
• Trivs du med det?
- Jag trivs jätte bra.
• Hur ser arbetstiderna ut?
- Jag jobbar bara 75% alltså sex timmar om dagen.
• Vad är det som inspirerar dig?
- Barnen och deras utveckling, det är så kul att se dem utvecklas!
• Trivs du med jobbets byggnad? (är läget bra)
- Innemiljön är perfekt men vår utegård är sådär.
• Är maten god?
- Jaa, det är bra mat.
• Har detta alltid varit ditt drömjobb? Eller hade du en annan dröm?, i så fall vilken?
- Jag minns inte vad jag drömde om när jag var liten men så fort jag började på förskola fastnade jag.
• Är det en trevlig arbetsplats? Bra människor, miljö mm.
- Ja, jag trivs jätte bra med mina arbetskamrater.
• Är det ett heltidsjobb?
- Inte för mig.
• Har du något annat jobb?
- Nej
• Hur många är det som jobbar på just din arbetsplats?
- Vi är ganska många, för att det är 3 förskolor som har samma rektor. Vi är ca 35 anställda. Det finns mer än 100 barn på detta dagis.
• Berätta två saker som du är stolt över ditt jobb?
- Att jag är så populär bland barn och föräldrar. Det värmer. Då vet jag att jag har gjort ett bra jobb.
• Skulle du någonsin vilja ha ett annat jobb?
- Nej, jag är väldigt nöjd.
• Om det här dagiset la ner, vad skulle du vilja jobba med då?
- Jag skulle inte vilja byta jobb så jag skulle ansöka om ett annat dagis jobb. Ett jobb med barn i alla fall. Jag har utbildning för sjukhus, men det går inte för mitt hjärta
• Har du egna barn?
- En pojke på 33 år och två små söta barnbarn.
Vi intervjuade Idoko. Hon jobbar på Prästkragens förskola.
Av: Johanna och Filippa

 
Ingen bild

JOhanna

29 oktober 2010 09:58

bra chef
bra arbetsmiljö
eget ansvar
utbildning på arbetet
bra arbetskamrater
bra arbetstider
nära till hemmet
heltid
hög lön

 
Ingen bild

pdjfiske20

29 oktober 2010 13:34

johan monrad har jobbat med fisk och skaldjur i 25 år
det är hans favorit jobb
Johan är den som startade morads och han tycker inkomsterna är bra
det var en gammal chef som lärde honom allt om fisk och slaldjur
det är 20 anställda på monrads
han började med det för han tycker att det ärkul att träffa folk och arbeta med färska råvaror
om han skulle jobba med något annat så skulle det vara snickare

 
Ingen bild

edvin wallin

29 oktober 2010 13:36

han jag har jobbskuggat hos är advokat 1. Vad gör en vanlig dag på jobbet? Svar:prata med klienter;skriva till domstolar eller skiljenämder,göra juridiska utredningar, är i retegångar, håller seminarier.
2. Vad är fördelar med att jobba som ….. Det är varierande, roligt; utmanande
3. Varför ville du jobba som advokat För att det är utmanande
4. Vad är det som driver dig framåt det driver mig framåt för att det är ganska intelektullt stimulerande.
5. Cad gör du på jobbet?
6. Hur lång är arbetstiderna . Cirka 8-12 timmar
7. Hur tycker du att jobbet påvärkar vardagen? Svar: mycket den tar upp en stor del av vardagen
8. Hur var utbildningen ? Svar: rolig men robig
9. Hur lång tid har du varit advokat 5 år
10. Har du jobbat med något innan du blev advokat Svar: domare universitets rector,väktare,behandlings asistens , ofiser

Var det för ditt drömjobb? Svar: inga kommentare

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ricardo E - 1 november 2022 00:15


1939–1945     Andra världskriget bröt ut när Tyskland anföll Polen den 1 september 1939. Två dagar senare, den 3 september, förklarade Storbritannien och Frankrike krig mot Tyskland.   Under åren 1940-1941 utvidgades kriget till stör...

Av Ricardo E - 15 oktober 2022 18:18

Kolonialism är staters eller gruppers erövring och övertagande av landområden i andra delar av världen.  Kolonialism kan också handla om hur en stat och en befolkning har försökt att införa sin egen kultur i ett annat område. Det finns olika ...

Av Ricardo E - 15 oktober 2022 16:15


    Foto RR Ampuries/Katalonien Transportering av Amphoraes     Handel har pågått så länge som människor har behövt eller velat ha något som andra hade och de inte gjorde. Byteshandel med varor och handel in natura utvecklades till mer...

Av Ricardo E - 1 oktober 2022 09:30


    "iLa Invencible!" Museo del Prado, Madrid 1892. Óleo sobre lienzo, 130 x 420 cm     Den spanska armadan (spanska: Grande y Felicísima Armada)   Var en spansk flotta på 130 fartyg som seglade från staden Lissabon i slutet av maj 1588 ...

Av Ricardo E - 25 augusti 2022 22:22

Den offentliga sektorn inkluderar staten, regionerna och kommunerna. Ett stort ansvarsområde för den offentliga sektorn är välfärden i landet. Precis som hushållen gäller det för den offentliga sektorn att hushålla med sina inkomster och utgifter. ...

Presentation

Omröstning

Andreas Norlén blev omvald till talman i riksdagen. Han ska leda riksdagens arbete. Vilket parti representerar han?
 Moderaterna
 Socialdemokraterna
 Sverigedemokraterna

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards