Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Jobbskugga 7 f

Av Ricardo E - 27 oktober 2010 09:52

Under onsdagen har skolan haft "jobbskugga". Jobbskugga innebär att en elev följer med en person på deras arbetsplats under en dag för att se hur det är att arbeta där. Vidare har eleverna haft till uppgift att intervjua personen de jobbskuggat och resultaten av de intervjuerna finns att läsa under kommetarer.


JK

 
 
Ingen bild

Theo, filip

29 oktober 2010 10:44

Theodor GN 7F

FIlip S 7F


Jag har jobbskuggat Ida som jobbar på 20 post. Det är ett företag som gör röster till reklam och filmer, de redigerar också reklam filmer. Jag fick se på alla olika studios och där man gör alla olika special effekter som t.ex att när någon går på gräs i en animerad film. Jag fick också se när de spelade in en reklam film som var om el giganten, det var väldigt kul.
Jag träffade Ida som hittar rösterna till olika reklam filmer. T.ex om det är en kund som ringer och vill ha en mörk man vid ca 30 års ålder, och då hittar hon ca 5-10 olika förslag och så väljer kunden en av dem. Man behövde inte en utbildning. Hon har jobbat där i 8 år. Ida trivs på sitt jobb hon tycker att det är världens bästa jobb för att hon får jobba med människor. Hon har jobbat med hotell och hon har varit servitris. Men hon slutade som servitris för att hon fick en skada i båda armarna så hon kunde inte bära på tunga saker.

 
Ingen bild

Klara F 7f

29 oktober 2010 11:54

1. Hur många anställda finns på Albano?

’’Ungefär 100, där ingår veterinärer,
djursjukskötare, reception och administrativ
personal.’’

2. Vilka öppettider har djursjukhuset?

’’Vardagar 7-22, helger 10-22, men nattetid
finns veterinär och sköterskor som tar hand
om inneliggande djur.’’


3. Vad är din uppgift på Djursjukhuset Albano?

’’Jag jobbar som sköterska till veterinärer, tar jag hand om butiken, jobbar i receptionen och är ansvarig för all remiss-hantering.’’

Vilken utbildning krävs för att ha ditt jobb?

’’Tidigare fanns det ingen särskild utbildning, så det var antingen sjuksköterskor som övergick till att arbeta med djur, eller så blev man upplärd på stället. Men nu mera finns en högskoleutbildning som leder till en legitimation. Högskolan finns i Skara och varje termin tas 40 personer in.’’

4. Hur lång tid tar det?

’’ 3 år’’

5. Vad krävs för att få gå på den utbildningen?

’’Gymnasiekonpetens, med vissa kurser man måste klara av. Intagningspoängen är relativt hög, sist var den 19,2.’’

6. Hur länge har du jobbat med det här yrket?

’’ Sedan 1976, då var jag 19 år gammal.’’


7. Har du alltid jobbat på Djursjukhuset Albano?

’’Jag har jobbat på Albano sedan 1980, och innan dess jobbade jag 4 år på djursjukhuset Bagarmossen.

8. Vad tycker du om ditt jobb?

’’Jag trivs väldigt bra med mina arbetskamrater och mina arbetsuppgifter, men ibland kan det bli lite väl stressigt.’’

9. Känner du att du är välbetald för det du gör? Om inte, varför?

’’Jag tycker att jag har alldeles för låg lön, med tanke på så lång arbetslivserfarenhet och för så viktiga och avancerade arbetsuppgifter jag genomför som sköterska, exempelvis att jag jobbar med vår onkolog och vi gör cancerbehandlingar.’’

10. Ungefär hur många timmar jobbar du i veckan?

’’ Ca 40 timmar’’

11. Vilka tider jobbar du?

’’4 dagar i veckan jobbar jag dagtid, och 1 jobbar jag kvällstid.’’

12. Berätta hur en vanlig dag på jobbet skulle kunna se ut?

’’På förmiddag jobbar jag på polikliniken med en veterinär, efter lunch jobbar jag med remisserna, och därefter jobbar jag med butiken eller i receptionen.’’

13. Berätta om någon gång du blivit skadad av ett djur.

’’En djurägare kom in med sin katt. Ägaren till katten sa att jag skulle vara försiktig. När katten klev ut ur buren så drog den öronen bakot, stirrade på mig och hoppade upp på mitt ben och satte sig fast med klorna. Det fortsatte att stirra mig i ögonen och klättrade långsamt upp mot mig, samtidigt som den klöste och rev mig på vägen upp. Jag trodde att den skulle attakera mitt ansikte. Jag stod still som paralyserad och till slut släppte katten och hoppade ner. Jag fick fula infekterade sår och fick äta antibiotika efteråt.’’


 
Ingen bild

Klara F 7f

29 oktober 2010 11:56

1. Hur många anställda finns på Albano?

’’Ungefär 100, där ingår veterinärer,
djursjukskötare, reception och administrativ
personal.’’

2. Vilka öppettider har djursjukhuset?

’’Vardagar 7-22, helger 10-22, men nattetid
finns veterinär och sköterskor som tar hand
om inneliggande djur.’’


3. Vad är din uppgift på Djursjukhuset Albano?

’’Jag jobbar som sköterska till veterinärer, tar jag hand om butiken, jobbar i receptionen och är ansvarig för all remiss-hantering.’’

Vilken utbildning krävs för att ha ditt jobb?

’’Tidigare fanns det ingen särskild utbildning, så det var antingen sjuksköterskor som övergick till att arbeta med djur, eller så blev man upplärd på stället. Men nu mera finns en högskoleutbildning som leder till en legitimation. Högskolan finns i Skara och varje termin tas 40 personer in.’’

4. Hur lång tid tar det?

’’ 3 år’’

5. Vad krävs för att få gå på den utbildningen?

’’Gymnasiekonpetens, med vissa kurser man måste klara av. Intagningspoängen är relativt hög, sist var den 19,2.’’

6. Hur länge h

 
Ingen bild

Sofia L 7f

29 oktober 2010 16:42

Jag jobbskuggade på Arninge Djurklinik och där fick jag följa med djursjukvårdaren Mandi Knautz.
Jag fick se djur som varit inne på operation och fick även se när en veterinär undersökte sjuka djur.
T.ex katten Pollos njurar hade slutat fungera och var så dålig att de var tvungna att avliva den.
Och så fick jag följa med en yorkshireterriervalp in på ultraljud, och en kanin som hade yrsel p.g.a av en parasit som kapslade in sig i hjärnan, så då fick den en spruta under skinnet som skulle ta död på parasiten.

Och Mandi, hon som jag fick följa med, sa att det bästa med jobbet var att man fick se t.ex hur mycket djuren betydde för ägaren, och att man fick möta så många djur, både sjuka och friska och även relationerna mellan djuret och ägaren.

Man får inte så bra betalt och det är inget jobb hon rekommenderar om man vill bli rik, men det ett väldigt intressant jobb, och hon rekommenderar det verkligen om man vill komma nära djuren och lära sig mycket om dem.

Det finns ingen vanlig dag som djursjukvårdare, för det kan komma in akutfall ena dagen eller vara helt lugnt andra dagen osv.

Det är bra arbetstider, och för att kunna jobba som en djursjukvårdare så måste man kunna vara lugn, kunna kommunicera med båda ägare och djur, ha känsla, men inte fästa sig så mycket vid djuren om de t.ex behöver avlivas.

Arninge Djurklinik är en smådjursklinik och då tar mest emot hundar och katter, men också marsvin, kaniner och hamstrar.

 
Ingen bild

Jonas AS och John J

31 oktober 2010 16:54

Hammer och Hanborg, Ann Hedström

Ann sökte jobbet för att hon har erfarenhet av konsult arbetet och hon tycker om att arbeta med människor, hon säger också att tycker om att rekrytera. Ann valde just Hammer och Hanborg för att de är välkända hon tror inte att det är det arbetet hon drömde om att arbeta med men hon ångrar inte att hon sökte det.

Ann utbildade sig till civilekonom och har länge jobbat som marknaddsförare. Det hon mest arbetar med är att intervjua och att skriva sammanfattningar om intervjun men hon fösöker också ta kontakt med olika kunder. Det är både för och nack delar med hennes arbete men mest fördelar för att hon tycker om att arbeta med människor och problem lösning men hon säger att ibland så kan det vara lite ensamt. I början av ett projekt så arbetar de tllsammans i grupp men sedan så arbetar man ensam den större delen av tiden.

Hennes kontor är fint men lyhört så om man har ett viktigt samtal kan det hända att man inte hör någoting. Det serveras ingen lunch men iblnad går de tillsammans till en resturang och äter för att det är bara 16 personer som atbetar på kontoret i stockholm.

Ann jobbade förut på sappera där jobbade hon i fem år så hon tyckte att det var dags att sluta och för att det var mer siffror, därför tycker hon att hennes nuvarande arbete är bättre för att det är mer människor.

Hammer och Hanborg är ett rekryterins företag som hjälper företag att att hitta personal. De hittar folk som passar in på arbetet genom en data bas där man kan lägga in sitt cv.

Av: Jonas AS och John J 7F

 
Ingen bild

Axeline H och Siri H

8 november 2010 13:18

Vi jobbskuggade på djursholms ridklubb som ligger i djursholm.vi intervjuvade Johanna som är utbildad ridlärare.Hon tyckte själv att det här var hennes dröm jobb just nu.Johanna hade jobbat på olika saker innan hon började jobba på stallet.Sedan dess hon började jobba på stallet så har hon jobbat där i fyra år.

Johanna rekommenderade jobbet men mest till alla djurintresserade.Det var egentligen meningen att vi bara skulle följa efter personen under jobbskuggan,men vi blev ombedda att hjälpa till med lite olika saker.
Vi frågade också vilka favorit hästar hon hade och har,och det var hästarna S,Leo,Nogger och Hjerter knekt.

Johanna tyckte att det bra med jobbet var att man fick lära känna nya hästar och människor,men det dåliga var att man fick gå upp väldigt tidigt och långa arbetsdagar.En viktig fråga som vi ställde var nog hur man utbildade sig inom hennes yrke.Då fick vi svaret att man kan utbilda sig till olika saker,som t ex: ridskolelärare eller ridskoleinstruktör.

Av: Axeline H och Siri H

 
Ingen bild

Edvin R

8 november 2010 19:26

• Hur länge har du jobbat här?
Sedan 2002.

• Vad var det som fick dig att vilja jobba här/vad gjorde dig intresserad?
Jag hade varit projektledare för ett stort projekt i Farsta kommun och tyckte att det var jättekul. Sen när jag hörde att SKL behövde en projektledare för ett projekt som var inom eu och mycket större så blev jag väldigt intresserad så jag sökte jobbet och fick det.

• Vilken linje gick du på gymnasiet?
Jag gick en ganska bred sam-linje.

• Vilken utbildning krävs?
Jag gick en utbildning på 3år, som egentligen inte behövdes för mitt första jobb fast jag hade gått den ändå, vilket lyckligtvis visade sig varit bra då den utbildningen krävdes till jobbet som jag fick på SKL.

• Vad gör du på jobbet?
Jag är på mycket möten med många olika personer, skriver ganska mycket, utredningar och beslutsunderlag till ledningsgruppen och sånt, kommer med förslag till olika beslutssammanhang, rekrytering, mycket kontakt med konsulter när de köper tjänster eller andra som kommer och föreläser. En del med medarbetarnas kompetensutveckling, och så jobbar jag såklart med min sektion, mina medarbetare. Utvecklingssamtal, planeringar och så.

• Hur länge brukar du vara på jobbet ungefär?
Från 8:00-18:00/19:00

• Vad tycker du om arbetsmiljön?
Den är jättebra

• Vad tycker du själv om ditt jobb?
Jag tycker det är jätte roligt, det är spännande, utvecklande lite svårt så jag måste anstränga mig en del ibland, ibland kan det vara lite pirrigt man vet inte riktigt om man ska klara av en sak eller inte och det är det här som gör att det blir roligt.

• Hur tycker du att din arbetsplats ligger?
Den ligger väldigt bra, fin utsikt från rummet och sånt. Det är väl mer jag som bor fel, fast det kan jag ju inte riktigt skylla på jobbet, men det tycker jag att det är värt det kan vara lite jobbigt ibland om man jobbar extra sent som det kan vara lite jobbigt och om jag missar ett tåg så tar det ganska lång tid innan nästa kommer.

• Hur trivs du med ditt jobb?
Jag trivs jättebra, det är ett kul jobb och jag har jätte kul med mina medarbetar som jag är chef över och även de chefer som jag jobbar tillsammans med och så tycker jag att det är en häftig organisation.

• Hur känns det att gå till jobbet varje morgon?
Det är oftast roligt, jag undrar vad som kommer hända.

• Vad finns det för för- och nackdelar med ditt jobb?
Fördelarna är ju egentligen de jag räknade upp, det är roligt och stimulerande, det är ett vackert ställe och en rolig organisation och är ganska nöjd med min lön. Nackdelarna är… att det tar 8minuter att starta datorn. Att som personalchef så måste jag vara väldigt flexibel, jag måste vara beredd att jobba mycket när det behövs och så kan jag jobba lite mindre när det inte behövs så mycket. Jag kan ju inte bestämma själv när jag vill jobba mycket eller lite och när det ringer konsulter som vill sälja saker som jag inte vill köpa, då ska man säga nej ganska snabbt och fortfarande vara trevlig.

• Skulle du kunna rekommendera jobbet åt andra?
Absolut!

• Hur påverkar ditt jobb din vardag?
Det fyller mina dagar, det gör att jag har roligt, det gör att jag utvecklas och får utmaning, och jag träffar massa trevliga människor, jag får anstränga mig ganska mycket för att hinna med andra aktiviteter som att träna och träffa kompisar, det är svårt att hinna med på vardagar.

• Är du nöjd med din lön? Tycker du att det är rimligt betalt eller för mycket/för lite?
Förutom att man alltid vill ha mer så är jag nöj med min lön.
• Om jag skulle fråga din chef, vad tror du att hon skulle säg om dig då?
Jag tror att hon skulle säga att hon är ganska nöjd med mig, att jag är väldigt bra på att vara strategisk, se långsiktigt på vad som är smart och så vet jag att hon tycker att jag är bra på att skriva och har bra idéer, att jag kan uttrycka mig väldigt tydligt och klart, ibland lite för tydligt vara lite sträng kanske.


Edvin R

 
Ingen bild

Axel Mannerson

9 november 2010 12:30

Pontus är nöjd med att vara mäklare för att han tycker om att träffa mycket människor som han gör när han visar hus med mera. Han är inte nöjd med tiderna för att man arbetar tidigt på morgonen till sent på kvällen.
På magnussons mäkleri där han jobbar är det 11 anställda.
Nästa år blir dem 19 anställda sammanlagt.
Alla är som ett gäng och trivs med varandra.
Han valde jobbet genom av att bara bli anställd utan ansökan.
Magnussons mäkleri arbetar med provision.
Dem får 1-3% av kostnaden man säljer huset för.

 
Ingen bild

Axel Mannerson

9 november 2010 12:35

Pontus är nöjd med att vara mäklare för att han tycker om att träffa mycket människor som han gör när han visar hus med mera. Han är inte nöjd med tiderna för att man arbetar tidigt på morgonen till sent på kvällen.

På magnussons mäkleri där han jobbar är det 11 anställda.
Nästa år blir dem 19 anställda sammanlagt.

Alla är som ett gäng och trivs med varandra.
Han valde jobbet genom av att bara bli anställd utan ansökan.

Magnussons mäkleri arbetar med provision.
Dem får 1-3% av kostnaden man säljer huset för.

 
Ingen bild

Harald A 7F Fabian G 7F

9 november 2010 12:37

Jag och Fabian var och besökte en präst. Han jobbar på Engelbrektskyrkan och heter Fredrik Höggren. för att bli präst behöver man 6 års utbildning. Han började jobba som ekonom men tröttnade på det och började plugga till präst. Han tycker att det är roligt för att man träffar så mycket folk och att man gör så mycket olika saker. Hans jobb påverkar hans vardag för att han behöver jobba på helger och att man inte får bete sig dåligt utanför för att då kan han bli av med jobbet. Först så började vi dagen med att gå till en skola där han kan prata med elever som inte mår så bra. Sen visade han oss runt i området. På slutet av dagen fick vi på en begravning. Han tycker att man ska bli präst om man gillar att träffa folk men inte om man vill bli rik som ett troll

 
Ingen bild

Harald A 7F

9 november 2010 15:06

Jag var och besökte en präst.Han jobbar på Engelbrektskyrkan och heter Fredrik Höggren. För att bli präst behöver man 6 års utbildning. Först jobbade han som ekonom men tröttnade på det och började jobba som präst. Han tycker att hans jobb är roligt för att man träffar så mycket människor och att man gör så mycket saker. Hans jobb påverkar hans vardag för att han måste jobba på helger och han får inte få inte bete sig dåligt för att då kan han bli av med jobbet.

 
Ingen bild

Allan widding

9 november 2010 16:23

Pontus är mäklare, och tycker om sitt jobb för att
han träffar mycket mäniskor och lär sig hitta över allt.
men han tycker han börjar lite tidigt på morgonen.
på deras mäkleri är det 11 anstälda.
nästa år blir det 19 anstälda.
han fick jobbet bara av en slump.
och han behövde bara plugga ett år till.
de jobbar enligt provision och får 1-3% av husets pris.
Av Allan w

 
Ingen bild

filip steinwall 7f

9 november 2010 16:36

jobbskuggning
Jag och Theo var och jobbskuggade Ida som jobbar på 20post.
20post jobbar med ljud inspelning för filmer och reklamer.

Vad tyckar du om ditt jobb?
- jag tycker det är det bästa jobbet man kan ha.

Varför? Fördela och nackdelar
Fördel: Ingen dag är den andra lik
Nackdel: vissa kunder kan vara lite jobbiga

Varför valde du det här jobbet?
- jag har jobbat med rollbesättning innan.
- jag gillar det här sättet att jobba

Vad ar det som driver dig att jobba med ljudsättning?
-Det är så roligt

Vad gör du på jobbet? (arbetsuppgifter)
- Tar fram röster till kunder som behöver röster i olika sammanhang, tex i en reklamfilm eller film.

Var det här ditt drömjobb när du var liten?
- nej, jag ville bli fotograf

Utbildade du dig för det här jobbet?
- Nej, jag har ingen utbildning alls

Hur länge har du arbetat med det här?
- 3år

Vad jobbade du mad innan eller är det ditt första jobb?
- Jag har varit hotell städerska och så har jag drivit en egen krog mm.

Hur kommer det sig att du bytte?
- jag hamnade på det här jobbet av en slump.
- jag skadede armana så jag kunde inte fortsätta med mitt gamla jobb

Om vi frågade din chef vad tror du han skulle säga om dig?
Jag hade faktiskt utvecklingssamtal igår och han sa att jag är socialt kompetent samt att jag är bra på att ta människor.

 
Ingen bild

Hugo M 7F

10 november 2010 18:48

Jag jobbskuggade på min gudfars jobb.
Han jobbar som kirurg på ST Görans sjukhus.

Jag fick se på när när han opererade en person som hade rektalcancer dvs. cancer i ändtarmen. Och så fick jag se på en undersökning i tre personers mage medan min gudfar opererade. Hans operation tog fyra timmar.

Lars, som min gudfar heter, jobbar som kirurg för att det är roligt (på nåt sätt). Det finns både fördelar och nackdelar. Fördelar: Fritt jobb, träffar personer personligt, roligt. Nackdelar: oregelbundna tider och ett stort ansvar. Han vill jobba som kirurg för att de är roligt, som ett hantverk sa han.
Lars har jobbat som kirurg i 11 år och han rekommenderar jobbet till dom som kan klara av de.
Det är hans drömjobb. För att träna på att operera så använder man en simulator, för titthållsoperationer, annars är et steg för steg.
Det roligaste att operera är blindtarmen eller rektalcancer.

 
Ingen bild

Oscar Bröte

11 november 2010 09:53

Intervju

1- Vad gör du på jobbet?
Tar hand om inköp och även jobbar i butiken.
2- Finns det något som inspirerar dig till att arbeta med skidor?
Det är kul att jobba med skidåkning.
3- Varför valde du jobbet?
Det är roligt att jobba här och det är den bästa skidaffären att jobba för.
4- Hur länge har du arbetat här?
Precis ett år.
5- Kan du rekommendera jobbet?
Absolut. Det är jättekul att jobba här.

6- Vad har du jobbat med innan?
Jag jobbade på Intersport som försäljningschef.

7- Vad är bäst med jobbet?
Att jobba med produkterna, och att vara med alla mina kamrater.

8- Vilket slags skidor giller du bäst? Varför?
Jag tror att alla skidmärken är bra men jag gillar Salomon och Fischer bäst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ricardo E - 1 november 2022 00:15


1939–1945     Andra världskriget bröt ut när Tyskland anföll Polen den 1 september 1939. Två dagar senare, den 3 september, förklarade Storbritannien och Frankrike krig mot Tyskland.   Under åren 1940-1941 utvidgades kriget till stör...

Av Ricardo E - 15 oktober 2022 18:18

Kolonialism är staters eller gruppers erövring och övertagande av landområden i andra delar av världen.  Kolonialism kan också handla om hur en stat och en befolkning har försökt att införa sin egen kultur i ett annat område. Det finns olika ...

Av Ricardo E - 15 oktober 2022 16:15


    Foto RR Ampuries/Katalonien Transportering av Amphoraes     Handel har pågått så länge som människor har behövt eller velat ha något som andra hade och de inte gjorde. Byteshandel med varor och handel in natura utvecklades till mer...

Av Ricardo E - 1 oktober 2022 09:30


    "iLa Invencible!" Museo del Prado, Madrid 1892. Óleo sobre lienzo, 130 x 420 cm     Den spanska armadan (spanska: Grande y Felicísima Armada)   Var en spansk flotta på 130 fartyg som seglade från staden Lissabon i slutet av maj 1588 ...

Av Ricardo E - 25 augusti 2022 22:22

Den offentliga sektorn inkluderar staten, regionerna och kommunerna. Ett stort ansvarsområde för den offentliga sektorn är välfärden i landet. Precis som hushållen gäller det för den offentliga sektorn att hushålla med sina inkomster och utgifter. ...

Presentation

Omröstning

Andreas Norlén blev omvald till talman i riksdagen. Han ska leda riksdagens arbete. Vilket parti representerar han?
 Moderaterna
 Socialdemokraterna
 Sverigedemokraterna

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards