Direktlänk till inlägg 3 mars 2010

NO-SO projektet v 8 - 10

Av Ricardo E - 3 mars 2010 14:00


1. Sötvatten är en bristvara Tillgång till färskvatten är livsnödvändigt för att vi ska överleva. I stora delar av världen är vatten en bristvara, ett stort problem. Ungefär en miljard människor i världen saknar tillgång till rent dricksvatten. På många torra områden får man gå långt för att hämta vatten eller kanske dela på en gemensam brunn.

 
a) Nämn tio länder som har svår vattenbris. Var ligger de? Varför har de vattenbrist? Vad gör man globalt för att h   jälpa dessa länder?


b) Har du en aning om hur mycket vatten du själv förbrukar per dag? Vad använder du vattnet till? Ta reda på vad varje medlem i gruppen gör av med och jämför med varandra.


c) I många fattiga länder är den genomsnittliga vattenförbrukningen per person under 30 liter. Hur skulle du använda vattnet om du bara fick gör av med 30 liter per dag?


Länktips
http://www.stockholmvatten.se

http://www.edu.fi/svenska/pageLast.asp?path=499,683,26045,1559,1578,2094,2971

http://www.drickkranvatten.se/

www.svenskakyrkan.se


2. Att leva i olika klimatzoner:


a) Välj ut två aktuella områden/länder som ligger i två olika klimatzoner. Beskriv klimatet och vegetationen i varje område. Visa på kartan! Förklara varför det ser ut som det gör (tänk på det ni läst om allt som påverkar klimatet – visa att ni förstår orsakerna bakom).


b) Försök att teckna en bild av hur det är att leva där. Förklara var man bor och varför man bor just där. Kan klimatet påverka?


c) Gör en jämförelse mellan områdena. Hittar ni likheter? Skillnader? Varför?


d) Finns det något ur en miljö- eller klimataspekt som man måste ta hänsyn till om man bor i just det här området eller zonen? Idag? I framtiden?



3. Vem äger och ansvarar för våra hav?


a) Förklara hur strömmar uppkommer. Visa och ge exempel på hur strömmar påverkar klimatet.


b) Vem äger och ansvarar för haven? Kan olika länder fritt utnyttja haven hur som helst? Varför är det viktigare att ha en 200 sjömil bred ekonomisk zon jämfört med att ha en lika bred fiskezon?


c) Haven förenas och förgiftas på flera sätt. Ge exempel på några av dem. Vad har strömmar för betydelse för hur haven förenas?


d) Vilka metoder används för att övervaka haven och varna för hotande olyckor? Vad kan man göra för att mildra verkningarna av ett utsläpp eller förorening? Förklara och ge exempel.



4. Vattnets kretslopp.


a) Tänk dig att du sitter vid köksbordet och dricker ett glas vatten. Du dricker inte upp allt, utan häller ut en del och diskar sedan ditt glas. Vet du då vad som händer med det vattnet som du hällde ut och som du diskade i? Beskriv vattnets väg från ditt hem. Kan samma vattendroppar återigen komma ur din kran?


b) Beskriv processen i ett reningsverk och ett vattenverk. Ta med alla stegen och förklara varför det finns så många steg. Förklara även här noggrant de olika stegen.


Länktips

http://www.gryaab.se/default.asp?show=17&lid=5&ulid=5 http://www.miljoportalen.se/vatten  http://www.stockholmvatten.se 



5. Hoten mot luften. Hål i ozonlagret, växthuseffekten och försurning – är hot mot luften, men också hot mot oss människor och naturen.


a) Förklara varje begrepp. Vad innebär de? Hur uppstår de?


b) På vilket sätt är de hot mot oss, andra djurarter och naturen?


c) På vilket sätt bidrar du till dessa problem? På vilket sätt bidrar Sverige?


d) Hur ser ozonlagret ut över Sverige just nu?


e) Miljöproblem är globala problem. Vilka var det som möttes i Klimatmötet i Köpenhamn? Varför träffades man? Vilka frågor tog man upp? Kunde man enas eller uppstod det problem. Berätta.


Länktips
http://www.miljoportalen.se


mvh: NO-SO projektet

 
 
Ingen bild

Undrar

12 mars 2010 00:06

vem fan har skrivit det här? får man bli lärare om man inte kan stava och använda grammatik?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ricardo E - 1 november 2022 00:15


1939–1945     Andra världskriget bröt ut när Tyskland anföll Polen den 1 september 1939. Två dagar senare, den 3 september, förklarade Storbritannien och Frankrike krig mot Tyskland.   Under åren 1940-1941 utvidgades kriget till stör...

Av Ricardo E - 15 oktober 2022 18:18

Kolonialism är staters eller gruppers erövring och övertagande av landområden i andra delar av världen.  Kolonialism kan också handla om hur en stat och en befolkning har försökt att införa sin egen kultur i ett annat område. Det finns olika ...

Av Ricardo E - 15 oktober 2022 16:15


    Foto RR Ampuries/Katalonien Transportering av Amphoraes     Handel har pågått så länge som människor har behövt eller velat ha något som andra hade och de inte gjorde. Byteshandel med varor och handel in natura utvecklades till mer...

Av Ricardo E - 1 oktober 2022 09:30


    "iLa Invencible!" Museo del Prado, Madrid 1892. Óleo sobre lienzo, 130 x 420 cm     Den spanska armadan (spanska: Grande y Felicísima Armada)   Var en spansk flotta på 130 fartyg som seglade från staden Lissabon i slutet av maj 1588 ...

Av Ricardo E - 25 augusti 2022 22:22

Den offentliga sektorn inkluderar staten, regionerna och kommunerna. Ett stort ansvarsområde för den offentliga sektorn är välfärden i landet. Precis som hushållen gäller det för den offentliga sektorn att hushålla med sina inkomster och utgifter. ...

Presentation

Omröstning

Andreas Norlén blev omvald till talman i riksdagen. Han ska leda riksdagens arbete. Vilket parti representerar han?
 Moderaterna
 Socialdemokraterna
 Sverigedemokraterna

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards